TINE skal være en ledende leverandør av merkevarer innen mat og drikke med hovedfokus på meieriprodukter.

Nøkkeltall TINE gruppa 2015
20152014201320122011
DriftsinntekterMNOK22 24121 44020 42919 75119 373
Driftsresultat (EBIT)MNOK1 6781 3639489341 176
DriftsmarginDriftsresultat/driftsinntekter7,5 %6,4 %4,6 %4,7 %6,1 %
Resultat før skattMNOK1 5791 1877907621 095
ÅrsresultatMNOK1 4241 013685669937
EiendelerMNOK15 11714 62714 32313 70012 957
Egenkapitalandel (%)Egenkapital/ totalkapital44,0 %41,9 %41,3 %40,8 %41,3 %
Netto rentebærende gjeld/EBITDA1,111,392,142,281,54
InvesteringerMNOK1 0398529051 8432 365
Operasjonell kontantstrømMNOK1 7801 9591 3251 2021 627

Ku- og geitemelk levert til TINE

Mill. Liter
Kuoggeit 2015

 

 

Visjon

Sammen skaper vi ekte matopplevelser folk vil ha.

Vår forretningsidé

Tine skal være en ledende leverandør­ av merkevarer innen mat og drikke med hovedfokus på meieriprodukter.

TINE Gruppa skaper verdier i et nært samspill mellom natur, landbruk og marked. TINE Gruppa foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat som forbrukerne foretrekker og er landets ledende leverandør av næringsmidler. TINE Gruppa er eid av norske melkeprodusenter i samvirke .

 

Utvikling miljø-/hms-tall 2015
20152014201320122011
Ansatte
Antall ansatte, TINE Gruppa5 3625 4805 6005 4855 505
H-verdi, TINE Gruppa8,113,2101012
Sykefravær, TINE Gruppa6,2 %6,2 %6,2 %6,4 %6,7 %
Miljø
Brutto energiforbruk (GWh)531543565531465
Emballasjeforbruk (tonn)28 68428 73028 83429 43328 784
Emballasjeforbruk ifht omsetning (tonn/MNOK)2,402,472,532,602,54
Utslipp CO2-ekv. totalt (tonn)87 29190 60696 68790 77382 842
Utslipp CO2-ekv. fra meieri (tonn)27 29127 32333 21231 03923 112
Utslipp CO2-ekv. fra transport (tonn)54 98858 13958 25955 10053 933
Transport (km/1000 liter råstoff)3739383637
Kildesortert avfall (prosent av total mengde)87 %85 %86 %74 %69 %
Trygg mat
Sykdomsfremkallende bakterier, antall negative prøver2 8304 0113 7993 3814 550
Sykdomsfremkallende bakterier, antall positive prøver113400
Antall tilbakekallinger22101

Forbruker per innbygger

Kg/liter
Forbruk 2015

Smakebiter fra året som gikk

Januar
TINE og Diplom-Is kåres til Årets leverandør 2014 av henholdsvis 7-Eleven og Narvesen. Det er evnen til innovasjon samt den jobben som gjøres i butikk hver dag, som kundene setter høyest.

Fra januar kan forbrukerne kjøpe YT drikkeyoghurt produsert ved TINEs første flaskelinje for drikke som er på Tunga.

Vi gratulerer Ørjan Johannessen som stakk av med årets verdensmestertittel i kokkelering: Bocuse d’Or.

Februar
TINE lanserer Osteriet, et digitalt magasin om ost generelt, og norsk ost spesielt.
«Endelig tør vi å si at maten vår er god. Norge er et osteland,» sier Arne Hjeltnes.

For tredje året på rad kåres TINE til Årets Leverandør av ICA Super. Butikkene stemte fram TINE til den gjeve utmerkelsen.

Vi lanserer «Skjørost fra Trysil». Skjørost har lang tradisjon i Norge med røtter helt tilbake i vikingtida.

Mars
Miljøvennlig melketransport i hele Norge er målet når TINE i 2015 kjøper nye biobiler. I løpet av 2015 byttes svært mange av de eldre bilene ut med nye mer miljøvennlige biler.

April
Mange oster har alltid vært laktosefrie, men først nå begynner TINE å merke dem med «naturlig laktosefrie».

Med en score på 83,7 poeng i Rep Trak 2015 og karakteristikken «Fremragende omdømme», får TINE det samme omdømmeresultatet som i rekordåret 2004.

«Produkter og tjenester av høy kvalitet» er det viktigste kriteriet og teller mest.

Mai
Markedsføringsforeningen i Oslo kårer TINE til «Beste markedsfører gjennom 100 år».
TINE vant denne prestisjefylte prisen i sterk konkurranse med Mills, Freia, Stabburet leverpostei og SAS.

Hele 44 lag fra hele TINEs verdikjede, fra datterselskap i inn- og utland og fra eierorganisasjonen stiller i YT Holmenkollstafetten.

Juni
Gamalost frå Vik er blant seks norske produkter som deltar på matfestivalen «Les Rencontres de Normandie». Franskmennene lot seg forføre av Gamalosten.

Jarlsberg® Minis lanseres i USA i både vanlig og lett variant. Poenget er å treffe moderne forbrukervaner blant Generasjon Y i USA.

Et 400m2 nytt lokale med nytt prosessutstyr står klart til å produsere Ridderost og Port Salut på TINE Meieriet Tresfjord.

Juli
Sammen med bønder fra Valdres lanserer TINE Norges første stølsfløte; TINE Stølsfløyte.

August
NE Fotballskole skulle arrangeres i Afrika da TINE sammen med NFF startet konseptet i 1998?

September
TINE Fotballskole arrangeres i Zambia i regi av Harestua IL. Hvem hadde drømt om at TITINE MatSans vekker oppmerksomhet med sin kampanje for pannekaker. Den verdens- berømte Nathan Shields lager pannekakekunst av kjente nordmenn, blant dem Erna Solberg.

Mens TINE går helt til topps som Årets leverandør 2015 i Coop Mega, havner Diplom-Is på en solid annenplass.

Chevre Ramsløk frå Haukeli får «Spesialitet- merket» fra Matmerk. – Det har skjedd en eksplosjon av kvalitetsprodukter av norsk geitemelk, sa Matmerk ved overrekkelsen av diplomet for unik smak.

Oktober
Konsernsjef Hanne Refsholt er vert for daværende Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug under hennes besøk til TINEs datterselskap Norseland Inc. i USA. Tilbakemeldingene er svært gode på det arbeidet TINE og Norseland har gjort for Jarlsberg® gjennom mange år i USA og Canada.

November
De første distribusjonsbilene med bilder av gårder og medarbeidere er på veien. Gjennom den nye dekoren ønsker vi å fortelle at det
er mest effektivt, best for miljøet, best for forbrukerne og best for samfunnet at TINE fortsetter å distribuere de flytende varene direkte fra meieri til butikk.

TINE Rådgiving lanserer et nytt styrings- verktøy for mjølkeprodusenter. Allerede før lansering på Agroteknikk 2015 er TINE Bedriftsstyring kåret til en av sølvvinnerne blant nyhetene på messen, og hedres med Sølvakset.
 

Desember
Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget kommer med sin innstilling i forbindelse med Globaliseringsmeldingen. Der fremgår det at alle partiene, unntatt Senterpartiet og SV, ønsker å fase ut eksportstøtten for Jarlsberg® fram mot 2019.